2012. április 1., vasárnap

Álmok paradicsomokról


 


A  magonckorukat éppen csak kinőtt palántákat már tanácsos kezünkkel borzolgatni, hogy a szelet utánozva segítsük őket szöveteik megerősítésében.  A paradicsomlevelek ilyenkor mesés, a nyárra oly jellemző illatukkal válaszolnak.     



Ezekben a hetekben szokatlan nálunk ez az aroma, mert általában március végén, április elején vetem el a paradicsom magokat. Az idén azonban február 28-án megkezdődött a "paradicsom szezon" készleteim egy részének zsurló teába áztatásával. A magok fél nap múltán kerültek virágföldbe. Március 7-én újabb társaság kapott zsurló teát, mielőtt palántanevelő poharakba vetettem, és tervezek még egy vetést az elkövetkező napok egyikén.




Nagy kedvencünket, a "mókusosat" negyedik éve termesztem. Vékony héja miatt érzékeny az esőre, de olyan aszályos nyár végén, amilyen a tavalyi volt, mintaszerű "paprikákat" érlelt. Előfordul, hogy ikertermést hoz, amilyen a képen is látható. A későbben érők közé sorolnám, de jóval megelőzi a "faparadicsomunkat". Paprikára emlékeztető termése húsos, inkább édes, nagyon kevéssé savas,  2011-ben augusztus elejétől volt szedhető. A levelei méretes terméseinek ellenpontjaként törékenynek hatnak, palántakorban kifejezetten véznák.




Tavaly az év elején olvastam egy cikket, amelyben aszályos nyarat jósoltak - némi csúszással a nyár utolsó harmadától beigazolódott. A paradicsomtermesztés szempontjából szerencsésnek ígérkező szezonra készülve gyarapítottam a "paradicsom gyűjteményünket" többek között a Roma egy ellenálló változatával a Roma VF-fel. A "mókusosnál" kisebb, gömbölyödő végű és még kevésbé savas, mégsem édesebb. Vékony héjú, érésben pedig néhány nappal megelőzte a paprika alakút. Reggelihez szinte csak ez a paradicsom fogyott. Az idén saját termesztésű és a tavalyi csomagból maradt magjait is vetettem.  



2011 meglepetése az örökségfajta (heirloom) Black Prince volt, mert már július közepétől érett, zamatában pedig meghatározó az a bizonyos paradicsomos aroma, amiben a levelek annyira bővelkednek.  Folyamatosan érik, ám eleinte nem könnyű megállapítani, mikor számít ehetőnek, mert zöldes árnyalataival nem éppen érett paradicsom benyomását kelti. Több lé és sav van benne, mint a Romában vagy a "mókusosban", de még mindig a szerényebb savtartalmúak közé sorolnám. Kifejezetten robosztus szárat fejleszt, hiszen folyamatosan érő, az áruházakban megszokott egyenméretűeknél valamivel nagyobb terméseket kell megtartania. A júliusi esőkben vékony héján egy csík jelezte a lefutó víz nyomát, de messze nem olyan érzékeny, mint az etalon "mókusos". 



Kedves szomszédomtól kaptam egy óriási terméseket fejlesztő fajtát. Igencsak hasonlít az ún. Nógrádi tájfajtára - tán nem véletlen. Íze képzeteim klasszikus paradicsomától nem áll messze, nem túl leveses. Virága csupa szirom, gyümölcse "turbános", mint a Marmande-é, és meg is reked rajta az eső, harmat, amiből ezúttal keveset kellett elviselnie. Nagyon látványosan reagál az öntözésre, hiszen kevés, de nagy termést táplál. Fölöttébb gyakori kacsolást - vagy ha tetszik kocsolást - igényel.





Szép termései vannak az ugyancsak örökségfajta koktél Red Pearnek a Black Prince-nél már emlegetett "zöld" zamattal. Az apróságok között kitűnik viszonylag alacsony savtartalmával. 3-4 éve termesztem. 



A Cherolla F1 magját nem érdemes gyűjteni, hacsak nem szelektálni készülünk egy hibrid utódait. Íze nem különösebben izgalmas, a koktélok savas jellege dominálja, megjelenése azonban lenyűgöző. 




A kecskeméti 262-es determinált, bőtermő, ellenálló paradicsom. Bizonyosan jól szállítható és a képen látható egyenterméseket hoz. Megkóstoltuk és úgy ítéltük csak befőzésre érdemes használnunk. Már tavaly öregnek számított a vetőmagja, de remekül kelt, és mivel a családban van igény befőző paradicsomra az idén is vetek belőle.




Támaszték nélkül is sokáig tartja magát a Mano, amit szintén szomszédból kaptam két évvel ezelőtt. A 262-esnél valamivel kisebb, talán picit vékonyabb héjú terméseket hoz bőséggel - éppen ezért igényel valamilyen mankót a szezon végére. Íze miatt nem lenne érdemes termeszteni, a változatosság kedvéért, és mert rövid karóval is beéri, néhány szemet mégis vetettem.




A Tigerella csalódás volt. A nyár eleji esőket alig vészelte át, termése pedig nagyon savas. Csíkos héja nem teszi olyan izgalmassá, hogy termesszem. Kimarad az idei társaságból a Zömök is, mert viszonylag vastag a héja, íze azonban csöppet sem emlékezetes. A Manonál kissé magasabb, termése pedig hosszúkásabb.




Búcsúzom a Marmande-tól is, mert messze nincs benne annyi zamat, mint a kedvenceinkben. Már tavaly fontolgattam, hogy nem vetem el az évek óta megmaradt magokat, hiszen "turbános" termésén megreked a csapadék, az aszályos nyarat ígérő jóslat miatt mégis hasznosítottam a készletet. Szép terméseket nevelt, ahogyan valamennyi fajta 2011-ben, hiszen csak a tövüknél kaptak vizet, amit napközben dézsában melegített a nagy sárga csillag. A száraz ősz annyira kedvezőtlen volt a paradicsomokat betegítő gombák számára, hogy még februárban (igen, 2012. második havában!) is egészségesek voltak az első fagyok idején zölden begyűjtött - bőséggel rendelkezésre álló - termések.




Fa paradicsomként is ismeretes változatot kétszer vetettem már, az idén is termesztek néhány tövet. A legkésőbb érő paradicsomunk, ami nagyon jól ellenáll az őszi hűvös estéknek. Anyukám szomszédjától kaptam az első magokat.


Kicsit untam már a lecsó és paradicsom befőzést, ahogyan azok is, akiket megajándékoztunk a környezetkímélő módon termesztett gyümölccsel. A forróvízbe mártott paradicsomokról lehúztam a héjat, majd"kimagoztam",  a végeredmény pedig nagyon finom paradicsom dzsem lett.

Krumplilevelű fürtös tartozik még az évente elvetett körhöz. Ez is szomszédból való, jól bírja a klímánkat, de inkább csak biztonsági tartalék - piacos termései vannak.

A törpe vagy balkonparadicsom Vilma - savas, íze felejthető -, tőle jobbra az évek óta termesztett burgonyalevelű, kecskeméti 262 és Black Prince.


Egy-egy magától kelt magoncot meghagyok a kertben minden évben. Így bukkant fel egy robosztus, igen ellenálló paradicsom 2010.ben. Majdnem olyan magasra nő, mint a Cherolla F1 vagy a fának nevezett. Termése gömbölyű, sem nem kicsi, sem nem nagy. Már elvetettem néhány magját.



Tavaly vetettem San Marzanot is, ám valahogy az elajándékozott tövek közé keveredhetett. Most szemmel fogom tartani.


Bulgáriából származó magokból neveltek hatalmas rózsaszínű paradicsomot (talán rózsaszínű orosz vagy orosz óriás) a faluban, amiből kaptunk kóstolót. Nem tudom, mennyire szereti majd a klímánkat, de bízom benne, hogy nem kényes, mert jó eséllyel bekerülhet a kedvencek közé.  Kaptam hosszúkásnak mondott sárga paradicsom magjából is, amit régtől nem termesztenek. Sajnos mindössze egy szem kelt ki, így újra vetek belőle. Ugyancsak új szerzemény egy másik sárga paradicsom magja, a Brandywine Yellow, de az idén vetettem először Rutgerst és kecskeméti Jubileumot is. 


Volt olyan év, amikor május 1-én vetettem és május végére szép palántáim voltak, termés pedig az itt megszokott időben, augusztus közepe előtt néhány nappal. Ennek a szélsőségnek éppen ellentéte az idei február végi - március eleji vetés, amit egy érdekes blog - ahol dugványozott paradicsom átteleltetéséről is lehet olvasni -, a Chili és Paradicsom Világ inspirált - és persze újabb meteorológiai jóslatok a tavalyinál még aszályosabb nyárról. Terveim szerint már áprilisban kiültetem a paradicsomok egy részét, az esetleg alászálló májusi fagyok kivédésére pedig a felhalmozott műanyag palackokkal és fóliával tervezem takarni a palántákat.


17 megjegyzés:

  1. Kedves Eszter!
    Bevallom csodálom azt, hogy ennyi féle-fajta paradicsom között nem csak hogy eligazodsz, hanem még ülteted és gondozod is ezeket. Hatalmas munka lehet ezt így fenntartani!
    Nálunk a napfény hiánya miatt az eddigi egyetlen paradicsom-próbálkozás (2011-ben) is hamvába holt, csak 2-3 szem volt a tövön, és az is csak részben érett meg.

    Szóval maximálisan emelem a kalapomat, és kívánok zamatos paradicsomokat az idei szezonban is. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Nyöző, köszönöm a jókívánságokat! Rajongok a finom paradicsomokért, ahogyan sokféleségük is lenyűgöz, ezért szükségét láttam a készletek és a vetés következetes "dokumentálásnak". A többi már gyerekjáték.

      Igyekszem legközelebb hamarabb válaszolni. A késedelemért elnézésed kérem!

      Törlés
  2. Nagyon tetszik a bejegyzésed, kivánok termő évet az idénre is. Szüleim is otthonsak a paradicsomok világába, így és is szivesen követlek ezután is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Noémi, örülök, hogy erre jártál! Köszönöm a kedves hozzászólást.

      Törlés
  3. vékony héjú, salátának való paradicsomot keresek. Görögországban ettem ilyet. Nem savas, édes, befőzésre valószínűleg nem alkalmas. Termése nagy méretű, halvány piros, néhol zöldes.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves látogató, úgy tippelem, ilyen tulajdonságokkal legalább húsz, de akár 200 féle paradicsomot is termeszthetnek Görögországban. A tápiószelei Növényi Diverzitás Központban (http://www.rcat.hu/index.html)ezernél is több féle paradicsom magját tárolják, szerte a világon pedig több tízezerre tehető a paradicsomfajták és változataik száma. Nem tudom megválaszolni az egyszerűnek tűnő kérdést, és tartok tőle, hogy a két alábbi gyűjteményben böngészve is arra juthat a paradicsomrajongó, hogy képtelenség biztonsággal beazonosítani egy-egy jó emléket hagyó paradicsomot:
      http://www.ethno-botanik.org/Tomaten/Tomato-varieties-en.html
      http://www.tomatofest.com/index.html

      Törlés
  4. Érdekes a borzolási technika kipróbálom.
    Kár, hogy nem írod tovább a blogod.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Blogíró,
    Vékonyhéjú étkezési paradicsomot keresek. Aminek nem kell "köpködni" a héját. Családi házban lakunk, de amiket minden évben veszek a barkácsáruházakban nem váltak be.
    Úgy gondolom ha valaki te tudnál segíteni milyen fajtát keressek.
    Egyébként szuperek az írásaid, folytasd ha van időd.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Látogató! Köszönöm a kedves szavakat! Elnézésed kérem a megkésett válaszért!

      Paprika alakút javaslok, ám a vékony héj miatt sérülékenyebb is, esős időben rothatásnak indulhat, esetleg meg is reped. Bordói lével vagy Cuproxattal szoktam permetezni.

      A családban mókusosnak nevezett paprika alakút talán lengyel paradicsomként kaptam hajdanán. Az idén is vetettem, így ha érdekel tudok palántát adni májusban.

      Üdv, Eszter

      Törlés
  6. kedves Eszter, ajánlom figyelmedbe ezeket a képeket: https://www.facebook.com/ReformatusOkogyulekezet/photos_stream

    VálaszTörlés
  7. Üdvözlöm Nagy Szabolcs vagyok és tetszett a bejegyzése. Azt szeretném kérdezni hogy tudna küldeni nekem abból a paradicsom magból ami úgy néz ki mint a paprika. Ha tud küldeni jó sokat,akkor megadnék egy postafiók címet amire elkuldheti levélben. Előre is köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Szabolcs! Csak néhány szemet szoktam raktározni minden fajtából, de ígérem, az idén megpróbálom felszaporítani a készletet, hogy jövőre küldhessek mókusos magot.

      Törlés
  8. Üdvözlöm Eszter! És mit gondol a lugas f1 paradicsomról? Mert szerintem ez a legjobb fajta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Látogató! Sajnos nem próbáltam még, mert a hibridek nélkül is bőséges a kínálat, de ha szembe jön velem, legközelebb vetek majd, mert ajánlotta.

      Törlés
  9. Üdvözlet. Szabolcs vagyok aki tavaly kért Öntől mókus paradicsom magot és ígérte hogy idén fog küldeni. Ezért erdeklődnék hogy küld e? Előre is köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Szabolcs, elnézését kérem, hogy csak most válaszolok. Ha még érdekli, az idén küldök vetőmagot.

      Törlés